Puolituntinen dokumentti Ilta-sanomien toimittajien arjesta, jossa käydään läpi kaikki mitä odottaakin: puhelinsoitot, palaverit, käynnit mahdollisten isojen taikka pienien tapahtumien luona, valokuvaamista, odottelua, kirjoittamista, normaalia työntekoa. Kuinka toimittajat käyvät jollain kolaripaikalla, istuvat päätteen ääressä kirjoittamassa artikkelia, syövät pizzaa ja toivovat törmäävänsä siihen isoon uutiseen, mutta ymmärtävät kuinka jokainen ei sellainen voi olla eikä se silti saa antaa estää tekemästä parhaintaan, jolloin edelleen on uskottava sen seuraavan vihjeen olevan juuri sen uran suurimman jutun siemen. Sitten esille nousee Lahden dopingskandaali ja se on juuri se iso uutinen mitä jokainen lehti/toimittaja toivoo kokevansa, vaikka onkin tässä tapauksessa ns. kansallinen tragedia. Toisaalta harvoinpa isot uutiset järin positiivisia ovatkaan. Mikä on valitettavaa.
Varsin mielenkiintoinen joskin aikalailla vajaaksi jäävä dokumentti jossa säännöllisin välijajoin esiin nostettu dopingtapaus tuntuu satunnaiselta onnenpotkulta, joka on oikeastaan sekä hyvästä että pahasta ja liiaksi jälkimmäistä dokumentin kokonaisuutta ajatellen. Haitaksi se on siinä mielessä, että 30 minuutin pituudessa ei ole aikaa keskittyä sekä isoon uutiseen että normaaliin arkisempaan toimitustyöhön jossa liukastumiset sun muut ovat ne toistuvammat perustapahtumat. Tässä tapauksessa kun on nimenomaan kiintoisampaa seurata miten toimittajat työskentelevät ilman uutispommeja ja onnistuvat taikka epäonnistuvat aikeissaan pitää lehti edelleen ostamisen arvoisena vaikka siinä ei olisikaan mitään suurempaa koukkua. Todistaa kuinka normaali päivä voi olla tänään se suurin uutinen, ei se isojen lööppien valtaaja. Tuohon perustyön kuvaamiseen Lööpintekijät olisi ollut parempi pikaisena katsauksenaan kuin ison kalan pieneen altaaseen heittämisessä ja nyt tässä tapauksessa väitän, että kokonaisrakennetta olisi auttanut se ettei kyseistä dopinguutista olisi sisällytetty dokumenttiin erikoisen suurena tapahtumana, vaan se olisi tullut esille vain normaalina työpäivänä. Toki se oli iso tapaus ja kuten loppukaneetti sen kertookin, myi lehteä normaalia enemmän, mutta koska tämän perusteella ei toimituskunta kiiluvista silmistään huolimatta lähtenyt millekään Hollywood-paparazziagression tielle vaan pysyttäytyi asialinjalla niin en ymmärrä miksi ohjaaja oli katsonut tarpeelliseksi aloittaa dopinglööpeillä tai muutenkaan pistää niitä esille ennen kuin se tuli oikeasti kuvauksessa ajallisesti kohdalle.
Nyt etukäteen esitetyt lööpit toimivat kuin jokin clickbait ja antavat ymmärtää, että oho, kohta nähdään Kyröjä ja muita traagisissa asetelmissa kun ei näin oikeastaan tapahdu, ja jälleen osoitetaan normaalin elon voivan olla kiinnostavampaa kuin silmille hyppimisen.
Kuitenkin, onhan tämä edelleen varsin mielenkiintoinen silmäys toimittajien työhön ja toivottavaa olisikin, että Suomessa tehtäisiin laajempikin kuvaus lehdenteosta. Ei vain keskittyen toimittajiin vaan alkaen vinkistä, loppuen lehden päätymiseen lukijan käteen ja muistaen kaikki siinä välissä olevat osat joista rakennus syntyy.
Suuri peukku kuitenkin siitä, että toisin kuin varsinkin nykyään dokumenteissa (ts. mooreismi) ei ohjaaja ole "ohjannut" henkilöitä (mitä nyt leikkaus on sitä tehnyt niiden lööppien avustuksella) vaan kamera on yksinkertaisesti ainoastaan läsnä.
Sen verran veikeä oli löytö, että kysyin IS:n toimitukselta kyseisestä dokumentista, kun selvästikään sitä ei ollut julkiseen/kaupalliseen levitykseen suunnattu
ja toisin kuin Nelonen jolta aikaisemmin kysyin vastaavaa samankaltaisen tapauksen kohdalla, IS:ltä tuli vastauskin (ja kunnoitettavan nopeasti).
No, tuon informaation sai jo pelkästään Elonetin ja tämän kasetin vajaiden omien tietojen avustuksella, mutta hei, on se silti mainio kuriositeetti.
Vähän vain olisi kaivannut jäsentelyä ja lisää lihaa luiden päälle.
"Hyvä lehti on tietysti semmonen joka tota herättää ihmisissä uteliaisuuden ja joka saa ihmiset ostamaan sen lehden. Mutta parhaimmillaanhanhan se on sillon kun siin on iso, merkittävä uutinen. Se... silloin se ei tarvii mitään muuta."
-(silloinen) toimituspäällikkö Tapio Sadeoja
Tähdet: ***
3 kommenttia:
Aika mielenkiintoinen löytö tosiaankin.
Nyt olisi löydettävä 4K/3D-director's extended cut.
Ilman muuta ja muuta ilman.
Lähetä kommentti