Tämän elokuvan olin halunnut nähdä jo pitkään.
Nyt olen nähnyt.
Isorikas rikollispomo Bergosa (Philippe Khorsand) haluaa tehdä huumekauppoja toisen rikollispomon Ludon (Jean-Pierre Kalfon) kanssa, mutta jälkimmäinen ei luota Bergosaan. Eräänlaisena freelancerina toimiva ns. hyvä roisto Bédécarrax (Samuel Le Bihan) on molempien osapuolien mieleen, joten hän saa tehtäväkseen toimia välittäjänä pahisjoukkojen yhteistyössä. Luonnollisesti kaupoissa on mukana yksi hermoheikko liipasiherkkä tyyppi joka muuttaa koko tapahtuman verilöylyksi. Hengissä selvinnyt Bédécarrax katsoo kuitenkin tehneen osansa ja on aikeissa viedä Bergosalle tarkoitettu rahasalkku perille, kunnes huomaa pieleen menneen keikan synnyttäneen Ludon puolelta väkivaltaisemman puoleisia kostotoimia ja niinpä Bédécarrax päättää vetäytyä piiloon odottamaan pölyn laskeutumista. Oletettu turvapaikka löytyy eräästä maatalosta, jossa juustonteon ohella kasvatetaan sanotaanko vaikkapa oppimisvaikeuksisia nuoria. Bédécarrax esiintyy nuoriso-ohjaajana ja pyrkii olemaan rauhassa, mutta kuten arvata saattaa niin Ludo miehineen ei ole jättänyt aiempaa nöyryytystä taakseen ja odotettavissa on verenvuodatusta.
Elokuvan alkuperäinen nimi viittaa kuulemma cowboymeiningin sijaan länsimaiseen elokuvaan, mutta jos tällä on sitten haettu jonkinlaista amerikkalaistyyppistä elokuvaa ja nimenomaan toimintaelokuvaa tämän Total Western/Action-nimen merkeissä, niin olen aivan yhtä hämmentynyt molempien nimivaihtoehtojen kanssa. Total Western ei nimittäin kyllä tuo laisinkaan mieleen jenkkityyppistä toimintaelokuvaa, ainakaan sellaisena muotona jota esimerkiksi jokin To Live and Die in L.A. ja Kovaotteiset miehet saattaisi sieltä laadukkaammasta päästä edustaa. Total Action-nimi tietenkin tuollaisen hyppäämme räjähdystä pakoon-kannen avustuksella tuo ajatuksiin enemmänkin silkan räiskinnän, jollainen on ehkä kuitenkin jenkkitoiminnan kohdalla se tunnistettavan muoto ja silloin Total Action on vielä kauempana jenkkinäkemyksestä kuin Total Western.
No, jos kuitenkin ajattelen edelleen nimenomaan jenkkileffoja, niin kyllä tässä jonkin verran samaa on ainakin True Romancen kanssa. Päähenkilö pakenee laukun kanssa jonka sisällön kostonhimoinen rikollispomo haluaa takaisin ja vaikka kuinka pitkälle mentäisiin, niin gangsterit seuraavat perässä matkalla kiduttaen tietoja ystäviltä sekä sukulaisilta ja lopussa lähes kaikki kohtaavat kuoleman. Mutta edustaako True Romance nyt sitten sitä tunnistettavinta länsimaista jännitys-/toimintaelokuvaa, jotta Total Western olisi nimenä perusteltu? Enemmän tästä kuitenkin tulee mieleen vanhemmat ranskalaiset rikoselokuvat joissa on sellaista rauhanomaista melankolisuutta (jota toki on myös hieman True Romancessakin) ja jos Total Westernissa/Actionissa eli olisi välillä erittäin huonosti kuvaan sopivaa junglemusiikkia mukana ja nykymuodin mukaisia vaatteita, tms. niin Samuel Le Bihanin tilalle voisi erittäin helposti kuvitella jonkun Alain Delonin ja ajaksi 70-luvun. Todettakoon tosin, että tämä vanhemman uuden aallon ranskalainen rikoselokuva tulee enemmänkin Total Action tunnelmasta mieleen, kuin sen visuaalisuudesta joka on aika tavanomaista tekoajalleen.
Satunnaisesti voi hakea villiä länttä ajoittaisena tapahtumapaikkana olevasta maaseudusta ja se kyllä se nimen actionkin pääsee hetkittäin esille aika räjähtävänäkin, mutta enimmäkseen hitaasti ja hiljaa vaikeroiva kitara kertoo kansikuvaa ja elokuvan nimeä enemmän sisällöstä joka keskittyy myrskyä edeltävään tyyneyteen.
MUTTA!
Jos western tässä tapauksessa tarkoittaakin Länsi-Eurooppaa johon myös Ranska lukeutuu, niin tätä ajatelleen edeltävä kirjoitukseni on aivan turhaa muilta kuin siltä osin joissa mainitsin seikkoja kuten Alain Delon. Jos Total Western on Total Western-Europe, niin kyllä tässä kieltämättä ollaan onnistuttu muistuttamaan vanhemmasta ranskajännityksestä. Kuitenkaan siltä osin tämä elokuva ei kyllä ole mikään pastissi menneestä, vaan on koettanut tuoda sen ajan hengen moderniin ympäristöön ja vaikka osaltaan tämä onnistuukin aikeissaan, niin tietyt seikat sitovat sitä liiaksi tekoaikaansa tai ovat muutoin vain valitettavan ärsyttävästi silmiinpistäviä. Se aiemmin mainittu jungle on rasittavan kuuloista ja mukana oleva paintball-harrastajien intoilu päästessä oikeisiin toimiin on tarpeetonta koomista pelleilyä. Vain parkour puuttuu.
Tosin uskon kuitenkin sen westernin tarkoittavan jenkkejä, sillä vaikka loppupuolella muutamaan otteeseen kuultava spagettiwesternmäinen viheltely onkin jonkinlainen italoleffojen merkki, niin se viittaa kuitenkin länkkäreihin ja se tarkoittaa muricaa.
Myönnän odottaneeni elokuvan Total Action-nimen perusteella jotain Dobermannin kaltaista mättöä, enkä enimmäkseen surumielistä kävelyvauhtia. Ja ottaakseni jälleen kerran esille True Romancen, niin pienillä viilauksilla tämä olisi voinut olla aivan yhtä hyvä päivitys kuin mitä Tony Scottin elokuva oli Julmasta maasta. Nyt pari tarpeetonta vitsintynkää, satunnainen väärä musiikkivalinta ja muutama muu vastaavanlainen seikka rampauttavat muutoin onnistunutta draamajännäriä. Olen kuitenkin tyytyväinen, että Total Action onnistui yllättämään minut, vaikka ei aivan niin kirkkaan positiivisesti kuin olisi voinut. Oikeasti kirjoitan näitäkin sanoja tähän vain sen takia, että unohdin mitä minun piti oikeasti kirjoittaa Nostradamus fuktionaalinen dodo.
Tähdet: ***
Total Action
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti