sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Maximum Overdrive (1986)

Onko tässä Dean Koontz asialla, sillä katsokaapa tämän Maximum Overdriven kantta. Missä vaiheessa pilkku on sama kuin heittomerkki?
No ei siinä mitään, mutta huomasitteko että Tarpeellista Tavaraa-leffan kannen mukaan se onkin "Stephens Kingin."
Ehkä se on vain samanlainen jippo kuin se kun Kingin kirjoissa lukee kirjan nimeä suuremmalla kirjailijan nimi, niin että sama se mistä kirja kertoo kun sitä myydään kirjailijalla. Tai sitten kyse on jostain mustasta magiasta.

Elokuvan aluksi saamme tietoomme, että mystinen komeetta vaikuttaa jonkin aikaa Maapalloon maagisilla voimillaan ja se saa muun muassa pankkiautomaatin solvaamaan cameoroolissa olevaa Stephen Kingia. "Honeybun! This machine just called me an asshole!"
Kyllä, komeetan vaikutuksesta koneet heräävät henkiin ja käyttäytyvät kuin Perussuomalaiset. Tosin kuten valikoiva kuulo, myös komeetan vaikutus heittelee ja vaikka osa koneista herää henkiin, niin osa ei ja mitään selitystä siihen ei kerrota. Miksi me sellaista haluaisimme kuullakaan, kun se riittää että kuten Romerolla, ne nousevat ja kiusaavat.
Flipperien lasipinnat rikkoontuvat ja paikalla oleva mies sanoo niille "yo mama!"
No kuitenkin, varsinainen elokuva keskittyy kuvaamaan sopivasti sivussa olevan huoltoasemakahvilan jumiin jääviä asiakkaita ja työntekijöitä, kun rekat, autot ja bensiinipumput kiertevät aluetta kuin hait laivaa. Paikalla on muun muassa elokuvan sankari, kokkihuligaani Bill (Emilio Estevez) ja Vihreä Mennikäinen-rekka.
Hieman aineellista tuhoa, rokki raikaa ja muistakaa, että räjähdys korjaa kaiken.

Niin, Maximum Overdrive, tuo Stephen Kingin ensimmäinen ja ainoa elokuvaohjaus jota yleisesti pidetään kaikkien aikojen huonoimpien elokuvien joukkoon kuuluvana, jopa Kingin itsensä mielestä ("If you want it done right, you have to do it yourself."). Toisaalta kun sama tarina filmattiin myöhemmin uudestaan nimellä Kuoleman Rekat (Trucks, 2000), niin uskallanpa väittää sen olevan Maximum Overdrivea huonompi, sillä tämä Kingin ohjaus sentään on sellaisella niin huono että hyvä-tavalla viihdyttävä, kun Kuoleman Rekat on vain tylsä kuin mikä tahansa Kataisen puhe.
Video-opas '95 ei aivan samoin elokuvaa tulkitse, sillä sen mukaan tämä elokuva on kyllä todella huono, mutta "ei ole edes niin huono, että se olisi hyvä." Joten siinä se todella huonojen elokuvien ongelma ilmeneekin.

Efektit ovat uskomattoman huonoja. Kun sähköveitsi hyökkää tarjoilijan kimppuun, niin se liikkuu nykien kuin amatööritason stop motionissa. Ja jos jokin ei liiku jättäen askelia väliin, niin sen reuna on aina kuvan ulkopuolella missä voi silmissään nähdä tarpeistoa kannattelevan käden. Eikä se mitään, sillä jos sitä ei naura vedet silmissä kun kokisautomaatti tappaa pesäpallovalmentajan, niin sitten ei ole katsonut tarpeeksi Futuramaa. Erittäin hienoa tuossa kohtauksessa on se, että vaikka kuvassa on vain se yksi juoma-automaatti, niin kun kuvataan tölkkejä väisteleviä lapsia niin ne tölkit tulevat eri suunnista.
Ja se jyrä joka upottaa lapsen nurmikkoon on kuin jostain Tom ja Jerrysta.
Joten Maximum Overdrive on aivan järjettömän kömpelö ja mieleen tuleekin kuin se olisi jokin Jack Blackin ja Mos Defin tekemä Be Kind Rewind-versio jostain isommasta elokuvasta.
Budjetin pienuus näkyy jo siitä, että vaikka elokuvassa uutisoidaan muutamaan otteeseen kuinka kaikki maailman koneet ovat villiintyneet, niin meille ei näytetä esimerkiksi kaikkien autojen heräävän ja loppujen lopuksi vain muutama hassu kone elää. Eli se on sama kuin jos Leonidas johtaisi 300 soturiaan taisteluun, mutta näkisimme koko ajan vain 12, joista vain 4 liikkuu.

Kun tämän kuvallisen kompuroinnin oheen pistetään näyttelijäkaarti joista jokainen esiintyy kuin olivat Stephen King Creepshowssa, eli hillbillyjuntteina joiden silmissä sähkövalo on noituutta, niin sitä voi vain todeta että vaikka King on kertonut olleensa tuohon aikaan huumeriippuvainen, niin kokaiinin sijaan on tainnut miehen suonissa liikkua Masi-sarjakuvien Hönö ja hän on johtanut koko orkesteria.

Maximum Overdrive on aivan riemastuttavaa roskaa ja AC/DC:n käyttö soundtrackilla on yhtä hyvin kauhuaiheeseen sopivaa kuin Iron Maiden Phenomenassa, eli ei se oikein toimi.

Hauskaa on kuulla Yeardley Smithin huutavan repliikkejä kuten "you goddamned asshole!", kun hän ei ole Simpsoneita varten oikeastaan juuri muuntanut ääntään, joten tätäkin katsoessa sen kuulee Lisa Simpsonina.

Tähdet: ~ (tai *****)
Maximum Overdrive

5 kommenttia:

Tuoppi kirjoitti...

Angry Video Game Nerd totesi tätä leffaa arvostellessaan, että joka elokuvassa pitäisi taustalla soida AC/DC... tai jotain sen suuntaista. :D

...noir kirjoitti...

Jossain videossaan hän esitteli AC/DC-levyjään ja on muutoinkin osoittanut olevansa suurikin fani, joten kenties hän on hieman puolueellinen kannassaan yhtyeen musiikkia kohtaan.
Johonkin Shoot 'em Upin ja Crankin kaltaisiin leffoihin edellä mainitun yhtyeen musiikki kyllä sopii, mutta jos elokuva koettaa edes väittää olevansa kauhua, niin sellaiseen AC/DC on aivan liian reipasta ja iloisen kuuloista.

Tuoppi kirjoitti...

Sitä videota en ole tainnutkaan nähdä, mutta kyllähän se hyvin pitkälle selittää sen miksi hän AC/DC:tä on joka elokuvaan musaksi tarjoamassa...

Tiinanen kirjoitti...

Leffa ei kiinnosta yhtään, mutta erittäin hauskasti siitä kirjoitit. Nauroin varsinkin 300-vertausta. Eli ehkä tämä pitää sittenkin katsoa jos osuu käsiini. :D

...noir kirjoitti...

Voisi sitä huonomminkin käyttää aikaansa, kuten katsomalla sen toisen version, Kuoleman Rekat