Jos unohdetaan elokuviin erikoistuneet myymälät, niin fyysiset kuin virtuaalisetkin, pistää tällainen Primalin kaltainen pikkuelokuva miettimään että kuinkahan paljon elokuvia menee ns. hukkaan kun niitä ei ole entiseen tapaan vähän joka puolella esitteillä. Primalissa sentään on suht' tunnettuja nimiä sekä mahdollisuus käyttää markkinoinnissa jotain mainintaa Oscar-pystistä, mutta se on silti selvästi kaukana elokuvasta joka saisi laajamittaisen teatterikierroksen osakseen, joten sellaisen parhaimmat mahdollisuudet kaupalliseen menestykseen ovat vuokraamot ja myymälät, jotka molemmat ovat nykyään pitkälti verkkopainotteisia. Mutta kun elokuvia tehtaillaan aika rutosti niin miten saada se yksi sieltä esille ellei joku satu sellaista tietoisesti etsimään, tai on vain hyvin kärsivällinen ja selaa sivu sivulta nimikkeitä löytääkseen jotain mielenkiintoa herättävää. Ja kun näkyvä markkinointi keskittyy suuriin elokuviin niin varmasti moni merkittäväkin pienelokuva katoaa koska ei pysty samanlaiseen huomiohakuun, saati että mikään päättävä taho ylipäätään edes katsoisi sen olevan pienenkään mainoskuluja vaativan riskin arvoista. Vaikea on muistaa aikaa jolloin ihmiset valittivat kun kesti muka liian kauan, että elokuva päätyi teatterista vuokralle/myyntiin, kun nykyään kierto on niin ripeää etteivät edes isot ja palkintoja niittäneet elokuvat tunnu saavan kunnolla aikaa osakseen sillä on kiire tuoda jo seuraava tusina tilalle. Miten siis pienillä elokuvilla olisi mahdollisuutta jäädä odottamaan jos joku ehtii huomata heidät.
Tässä nyt varmastikin osittain painaa oma tottumus siihen kuinka oli kiva käsinkoskien valikoida elokuvia ja monasti ottaa katsottavaksi jotain joka vain näytti mielenkiintoiselta, että uudemmalle ja/tai erilaisemmalle sukupolvelle pelkkä ruudun pyyhkäisy saattaa tuntua ihan samalta. Silti uskon että jos ei nyt satu erikseen etsimään jotain Nicolas Cage-elokuvia, aihepiiriin sopivia taikka vain katsoo millä saisi vaikkapa jonkin 3 kympillä-tarjouksen täytetyksi ei esimerkiksi Primal päätyisi kovinkaan monen huomion alle. Ihan siinä missä muutkin kyllä tämäkin ansaitsisi mahdollisuuden tarjota katsojalle vaihtoehtoa niiden suurempien ja helpompien valintojen ohella.
Primal kyllä sai osakseen jonkinlaista mediahuomiota syystä, että kun Nicolas Cagen huhuttiin tekevän Tiger King/Joe Exotic-elokuvaa (joka sittemmin osoittautuikin tv:n minisarjaksi) niin alussa ei tainnut olla juuri yhtäkään uutisointia jossa ei olisi hyödynnetty nimenomaan Primalin kannesta otettua kuvaa Cagesta. Eri asia tietenkin on se, että auttoiko se Primalin myynnissä jos ei kerran tiedetty mistä kyseinen kuva oli otettu.
Jos tämä ei olisi tullut tiedostamattani minulle en kenties olisi sen pariin koskaan päätynyt, mutta tässä se nyt sitten kuitenkin on.
Eksoottisia eläimiä pyydystävä Frank (Nicolas Cage) saa huonosti animoidun legendaarisen valkoisen jaguaarin kiinni ja kuulee paikallisilta kauhutarinoita siitä kuinka kyseinen kissimirri on aave, kirottu ja vaikka mikä jumaltarujen ihmissyöjäpeto. Nyt on laivattava jaguaari kotiin, mutta tottakai samalla botskilla kuljetetaan Richardia (Kevin Durand) eli maailman vaarallisinta vankia joka ei kuitenkaan ole Steve Buscemi, jolloin näin ollaan luotu puitteet myöhemmille ongelmille. Arvannette siis kuinka matkan aikana molemmat häkkieläimet pääsevät vapaaksi ja ruumiita alkaa kasaantumaan. Varsinkin kun Richard päästää jaguaarin ohella kaikki muutkin Frankin eläimet mellastamaan ja vaikka suurin osa ei äkkiseltään vaikutakaan ihmisille vaarallisilta niin siellä on apinoita.
Voisin kuvitella tämän elokuvan tekijöiden katsoneen Snakes on a Planen ja todenneen, että mitä jos tehtäisiin sama mutta laivassa ja pistämällä käärmeiden oheen muitakin eläimiä riehumaan. Sitten taas joku joukosta sanoisi, että meillähän on tämä käsikirjoitus joka on vähän kuin The Ghost and the Darkness laivalla ja kenties sen voisi sekoittaa joukkoon. Sitten Nicolas Cage tuli paikalle ja sanoi "olen humalassa".
Primal vaikuttaa elokuvalta johon ei ole ollut vain yhtä ideaa, vaan joukko niitä jotka sitten on koetettu yhdistää kokonaisuudeksi. On siis Moby Dickista muistuttava leppymätön saalistaja joka on kenties liikaakin sokaistunut missiostaan ja on tähän liittyvä mystinen eläin jonka toiminta saa uskomaan yliluonnollisuuteen nousevien legendojen olevan todenperäisiä. On idea sijoittaa tapahtumat keskelle merta jumiin jäävään rahtilaivaan ja toteuttaa perinteistä suljetun tilan uhkaa jossa pakotietä ei ole ja uhka vaanii joka nurkan takana. Koska pelkkä vapaaksi pääsevä jaguaari ei riitä niin mukaan pistetään joukko viranomaisia joilta pääsee karkuun heidän kuljettamansa ylipätevän vaarallinen vanki ja siltä osin ollaankin esimerkiksi jonkin Alienin tapaisen elokuvan sijaan jossain Matkustaja 57-/Con Air-moodissa ja satunnaisista risteyksistä huolimatta nämä kaksi eli eläin ja murhaaja-polut pysyttelevät erillään. Virkeyttä ja lisäuhkia on tuotu ratkaisulla vapauttaa kaikki lastiruumassa olevat eläimet ja nyt pelättävänä ei siis ole vain yksittäinen ihminen taikka kissaeläin vaan sieltä saattaa tulla mitä tahansa ja mistä tahansa. Joskin tämä jälkimmäinen idea pysyttelee vielä enemmän erillään muista kuin ne kaksi pääuhkaa ja niinpä luvattu kaaottisuus on turhan rasvatyyntä, johon lienee ainakin osittain syynä budjetin pieni koko.
Primalin pääongelmana onkin jokaiselta osa-alueeltaan puolitiehen jääminen, kun esimerkiksi paljon lupailtu kissapeto on sivussa ja muutkin eläimet pysyttelevät enimmäkseen poissa kuvasta, mutta katsojan tulisi muka tuntea jännitystä niiden vuoksi ja niistä jaksetaan kyllä sen vuoksi tehdäkin mainintoja. Se on vain vaikea pelätä jotain ei tunnu edes elokuvantekijöiden mielestä olevan olemassa. Tilannetta ei ainakaan auta se, että tietokoneitse luoduissa eläimissä on uskottavuutta kuin Ryhmä Haun koirissa.
Enemmän Primal kertookin siitä kuinka laivalla on vapaana tappamiseen erikoistunut ihminen ja niinpä enin osa elokuvasta keskittyy juuri sellaisen Die Hardista ja muista vastaavista tuttuun toteutukseen jossa jutustellaan radioitse ja aina välillä jossain nurkassa joku tapetaan. Lyhyesti todettuna Primal ihmisistä ei eläimistä kertova jännityselokuva ja siltä osin se on varsin tavanomaisen kulunutta jossa ei ilmeisesti se tiedostaen yritetäkään tehdä enempää kuin pakollisuuden verran. Vaikkakin siinä vaiheessa kun lyhyesti osoitetaan laivassa liikkuvan kaikenlaisia ihmisille haitaksi olevia eläimiä oltaisiin voitu tehdä koomisempaa ja huomattavasti eläväisempää B-rainaa edellä mainitun Snakes on a Planen henkeen, joka ehkä sen tavoin olisi ollut edelleen kehnoa elokuvaa mutta ainakin virkeämpää. Etenkin kun Kevin Durand esittää ns. arvaamatonta sekä ammattitaitoista sekopäätä ja Nicolas Cage kapteeni Haddockia, jolloin villieläimet mukaanlukien elementtejä huumoripainotteisempaan tuotokseen olisi ollut. Joskin se puolitiehen jääminen on myös heidän kohdalla selvää ja esimerkiksi cageasteikolla tämä on aikalailla keskivaiheilla, että ei laisinkaan vakavasti otettava mutta ei ikäväkseen myöskään hullu kuin pullosta tullut.
Välityön makua.
Tähdet: **
Ps. mukana on myös muutama seikka jotka muistuttivat erityisesti Aliensista. Ei vain se suljettu "rakennus" jossa aseistetut ammattilaiset ovat hätää kärsimässä ylivoimaisen vihollisen edessä, mutta myös se kuinka Michael Imperioli esittää petollista kynäniskaa Paul Reiserin tavoin ja varsinkin tilanne jossa Famke Janssen suljetaan lapsen kanssa pieneen tilaan käärmeen (vrt. kasvohalaaja) kanssa tuntui iskevän silmää James Cameronin ohjaustyön suuntaan. Puusilmää, mutta silmää kuitenkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti