Vuosi on 2079 ja yeah, i'm supercool-agentti Snow (Guy Pearce) viruu pidätettynä kettuilemassa nonstoppina ja saa siksi ja ilman sitäkin kuulustelujen yhteydessä turpaansa enemmän kuin sarja hevosia. Sinänsä pidätyksen syyllä ei väliä sillä tottakai hänet on lavastettu, mutta tärkeintä on se kuinka sen avustuksella päästään tilanteeseen jossa Snow pakotetaan eräänlaiselle itsemurhamissiolle kun avaruudessa olevassa hypersupervankilassa tapahtuu mellakka ja Snown on pelastettava sinne ekskursiolle matkannut presidentin tytär Emilie (Maggie Grace). Täällä avaruusvankilassa Snown olisi myös mahdollista hankkia todisteet syyttömyydestään, joka on aika turha motiivi koska ilman sitäkin hänet olisi pakotettu pelastusretkelle, että unohtakaa kaikki muu kuin avaruusvankila, presidentin tytär ja hei, sä saat vielä keuhkosyövän tolla tupakointivauhdilla. Seuraa siis ahtaissa tiloissa kulkemista, Snown ja Emilien keskinäistä pottuilua ja ajoittaista pahisten tappamista.
Olin alunperin siinä ymmärryksessä, että Lockout oli tarkoitettu Escape From N.Y.:n ja L.A.:n jatkoksi ja tottakai Snake Plisskenin seikkailut tulevat tätä katsoessa mieleen niin vahvasti ettei edes Leonardo DiCaprio ryhmineen voisi sitä käsitystä muuttaa.
Ihan oikeasti, Snow on asennetta, tekoja ja puheita myöten selvä Plissken, elokuva on tupaten täynnä Escapeista lainattuja kohtauksia ja juonihan nyt on kuin toisinto niistä. Eikä tarvitse edes tietää, että John Carpenter oli pitkään kaavaillutkin kolmatta Escape-elokuvaa joka olisi sijoittunut maapallon ulkopuolelle. No, tänään opin sen, että jos Lockout oli suunniteltu kolmanneksi Plisskenin tarinaksi niin kukaan ei ilmeisesti ollut kertonut siitä Carpenterille ja saanut siten siunausta sen tekemiseen, sillä hän onnistuneesti haastoi elokuvan tuottaneen Luc Bessonin oikeuteen luvattomasta kopioinnista. Oli hiukan sääli saada tuo tietoon koska kyllä, onhan tämä ilmiselvä Escape-kopio (joskin ilman Carpenterin elokuvien satiiria ja mustaa huumoria), mutta koska kyseessä on kuitenkin varsin kelvollinen vaikkakin yllätyksetön fututoimintaelokuva niin tieto sen olevan tehty vailla Carpenterin suostumusta aiheuttaa kyllä hieman pahan maun. Sitä on vaikea pitää esimerkiksi kunnianosoituksena (mitä se mahdollisesti on) kun oltiin menty sille jenkit hakevat YK:n siunausta iskuille Irakiin, mutta hyökkäävät vaikka eivät sitä saisi (eivätkä saaneet) -linjalle. Mielummin sitä kritisoisi Lockoutia vain siitä, että se on ryppyotsainen Escape-elokuva joka ei tuo sarjaan mitään muuta uutta kuin miljöön jota ei edes erottaisi aiemmista jos ei ikkunoista näkyisi tähtiä, mutta se että se edes tehtiin Carpenterin nimi mainiten muuallakin kuin oikeudenkäyntipapereissa olisi ollut arvostettavaa.
Mutta joo, jos pystyy karistamaan Escapet mielestä - johon ei taatusti ilman kirurgisia toimenpiteitä pysty jos on kummankaan niistä nähnyt - on Lockout kuitenkin ihan kelvollista toimintaa. Hahmoista on kylläkin karsittu kaikki oksat pois ja jäljelle on jätetty pelkkiä liukuhihnamaisia rutiinityyppejä, toiminta taikka tehosteet eivät ole mitenkään erityisen näyttäviä ja muutoinkin ilman Carpenter-yhteyttä kyseessä on muutoin aika unohdettava elokuva koska kaikkinainen persoonallisuus on leikattu pois. Tilalle on jätetty normaalin perustyylikäs toimintaleffa joka ajaa kestonsa verran asiansa ihan hyvin, mutta valuu päästä kuin vesi siivilästä. Surku, koska Pearce on varsin sopiva toimintastaraksi, Peter Stormare osaa olla ihastuttava mulkero ja kyllähän tämä elokuvan tarina on omiaan toiminnan kehykseksi (vrt. Die Hardit ykkönen ja kakkanen, ja miljoona muuta ilmanvaihtokanavaelokuvaa). Vaikka huumorin ja värikkäämpien hahmojen mukaan tuonti olisi vienyt ajatuksia vieläkin enemmän Escapejen suuntaan niin kyllä Lockout olisi tarvinnut ainakin muistettavampaa pääpahista. Nyt lopputuloksena on vain ok-leffa jonka katsoo, mutta josta ei välitä.
Snown etunimi on Marion, joka on myös Stallonen Cobran nimi (Marion Cobretti) ja kas, kobra on käärme aivan kuten on Snake... Plissken.
Vau!
Tuollaiset seikat jotka eivät ole niin aivan suoraa kopiointia saavat haluamaan uskomaan, että Lockoutin on haluttu olevan aito Escape-elokuva, jolloin sitä suuremmalla syyllä olisi kaivannut Carpenterin nimeä tekijöiden joukkoon. Ei välttämättä ohjaajana, tuottajana, kirjoittajana taikka edes säveltäjänä, mutta ainakin kohtaan jossa mainitaan kenen luomiin hahmoihin elokuva perustuu.
Vastaavasti se savuke-juttu joka vedetään esille jotain 200 kertaa elokuvan aikana on taas niin kuoliaaksi hakattu laina ettei sitä herätä edes Ed Wood ja George A. Romero yhdessä.
Tähdet: **
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti