Keskelle Lontoota aivan sen laitamille pienteollisuusalueelle putoaa sotilaslentokone ja täällä ryhmä ihmisiä jää sähkökatkon joka ei sammuta valoja vuoksi konttivarastohalliin lukkojen taakse, joka tosin ei estä paikalle eksymästä lisää ihmisiä koska ilmeisesti portit sulkeutuivat avautuen. No kuitenkin, eihän tässä vielä olisi ongelmia, mutta kun se pudonnut kone kuljetti muassaan tappavaa hirviötä joka myöskin ehti puikahtamaan nyt sovitaan että suljettuun varastohalliin. Täällä sitten kuljetaan valoisassa pimeässä ja tie vie ilmastointikanaviin ja välikattoihin, ja joo, Alien-leffat ovat olleet niin selvästi tekijöiden mielessä, että ihmettelen miksi tuottajanäyttelijäkäsikirjoittaja Noel Clarke on vieläpä kredioitu elokuvan idean keksijäksi. Hei, tässä on tarina joukosta ihmisiä suljetussa tilassa nurkissa lymyilevän hirviön kanssa. Edes Ridley Scott (tai Dan O'Bannon) ei voi väittää keksineensä sitä, etkä sitä ole kyllä tehnyt sinäkään. Se kunnia kuulunee pikemminkin jollekin Grogille jota mastodontti jahtasi luolastossa.
Mitäänsanomattomasti näyteltyä rutiinihirviöintiä jossa ihmishahmot ovat niin keskenään samanlaisia, että tulee muuten olemaan vaikeaa pitää laskua siitä kuinka monta tyyppiä täällä oikein toikkaroikaan ja kuka kuoli ja milloin kuoli. Sen verran paljon lainataan Alieneista ja joitakin kohtauksia vieläpä lähes sellaisenaan,
että en minä Clarkena ainakaan menisi kunniaa ideasta ottamaan. Ilmeisesti se suurin jekku on sijoittaa tapahtumat juuri vuokravarastokonttien luokse, mutta itse elokuvassa sillä ei ole mitään eroa mihinkään tavalliseen sokkeloiseen rakennukseen ja vaikka mahdollisuuksia olisi ollut vaikka mihin niin silti paria dildovitsiä tai vastaavaa lukuunottamatta ei oikein osata hyödyntää sitä, että varastoista voisi löytyä vaikka mitä kivaa. Hauskaa olisikin ollut jos tässä oltaisiin hieman parodioitu näitä ainakin hetki sitten vielä suosittuja huutokauppaohjelmia ja tavallisten uhri numero yksi viiva jokin muu numero sijaan hahmot olisivat olleet näitä tuollaisista ohjelmista tuttuja persoonia (xenomorph hyökkää Dave Hesterin kimppuun. Yuuup!) ja samoin kuin niissä draaman/jännityksen lisäämiseksi ollaan suolauksella saatu huutokaupattavaksi kaikenlaista kummaa, olisi myös täällä voinut olla varastossa joku Gimp nahkahaalareissa kahlittuna, tms. Mutta ei, ollaan mielummin yksi massaan hukkuva kopio. Toki tässä on kaikki pakollinen äkkisäikäytyksistä ahtaisiin tunneleihin ja äkkisäikäytyksiin, joista mennään keskinäiseen riitelyyn ja äkkisäikäytyksiin, ja vaikka näytteleminen on kädenlämpöistä vettä niin ainakaan se ei ole suuremmin ärsyttävää, joten hirviöhipaksi Storage 24 on kuitenkin ihan siedettävä. Parit hyvät käsintehdyt goretehosteet ansaitsevat peukkua ja itse hirviö on ehkä aika tavanomainen ihminen hammastäyteisessä puvussa, mutta ainakin se onneksi on ihan hyvin tehty. Alunperin kun suunnitelmana oli kuulemma toteuttaa monsteri tietokoneitse, mutta luojan kiitos eivät niin tehneet sillä elokuvassa nyt näkyvät tietokone-efektit ovat silkkaa Asylumia ja silloin olisi myös pitänyt siirtää koko elokuvan fokus koomisempaan suuntaan. Jolloin tosin he ehkä olisivat tajunneet tehdä sen Huutoalienin metsästäjät? Hmmm...
Pari seikkaa Storage 24:ssa on sen verran vaikea sulattaa, että siinä tarvitaan jotain vatsahappoja vahvempaa. Ensinnäkin vaikka lopputwisti tavallaan selittää sen mikseivät sotilaat, poliisit, palomiehet, tms. saapuneet paikalle kun kerran lentokoneen putoamisesta tiedotetaan joka uutisessa ja varsinkin lastin sisällön tietävien tahojen olisi luullut olevan heti kärppänä paikalla, niin lopetus katsojan mielikuvitusta venyttämällä selittää viranomaisilla olleen muutakin ajateltavaa kuin isohampainen ihmissyöjähirviö. Mutta miksi siinä piti ruveta kurkottamaan liian korkealle mitä tehosteisiin tulee, sillä lopetuksen tietokonetehosteet ovat naurettavan näköisiä ja kun aiemmin kaikki erikoistehosteet pidettiin aika varmasti budjetin pienuuden vuoksi kurissa, niin ainakin ne minimalistisuudellaan palvelivat paremmin tarkoitusta kun taas lopussa pitää olla niin hemmetin isoa, että se on pilaa tehokkaasti kaiken aiemman.
Ei niin etteikö siellä aiemminkin esiintyisi jotain joka pyrkii tuhoamaan kaiken jännityksen, sillä en millään saata ymmärtää ratkaisua jossa aluksi painotetaan sitä, että nyt ollaan siellä ahtaissa tunneleissa, etc. ja sähkötkin ovat menneet (niin no, valot palavat) niin miksi kaikki on valoisampaa kuin day for night-kuvauksissa. Ei se pimeässä vaaniva mörkö ole yhtä pelottava jos se on täydessä auringonpaisteeessa.
Alieniin vielä palatakseni, Storage 24:n musiikissa joka ei muutoin muistuta yhtään yhdenkään Alien-leffan musiikkia on aika veikeä muistuma Jerry Goldsmithin Alien-scoresta, sillä lyhyesti siellä piipahtaa sellainen Goldsmithin keinuvaa kaikua muistuttava ulvahdus.
Elokuvan "ideoinut", käsikirjoittanut, tuottanut ja pääosittanut Noel Clarke tuo mieleeni Tony Toddin. Tony Toddin joka ei osaa juurikaan näytellä, ei ole yhtä vaikuttava persoona ja joka jylhän murinansa sijaan vikisee kuin nynneröhiiri.
Tähdet: *
2 kommenttia:
Odotin tältä enemmän kuin lopulta siltä sain, eli en juuri mitään. Tuo sinun esittämäsi idea kuulostaa paljolti hauskemmalta aihiolta.
Se oli elokuva tai jotain sen tapaista.
Lähetä kommentti