Arvostettu brittitoimittaja Jack (Jeremy Irons) saa toimeksiannon toiseen maahan ja päättää ottaa tehtävän osittain loman kannalta, jonka vuoksi koko perhe saa lähteä mukaan. Lentokone päätyy kuitenkin terroristi-iskun kohteeksi jolloin monien muiden ohella surmansa saavat Jackin vaimo sekä tytär ja kun hengissä selvinneet terroristit vapautetaan poliittisten juonitteluiden seurauksena ryhtyy Jack äänekkäästi vaatimaan menetykselleen oikeutta. Sitä hän ei laillisia teitä pitkin saa, joten Jack päättää hyödyntää omankäden oikeutta ja ryhtyy jäljittämään terroristeja tehdäkseen heille saman kuin mitä he tekivät hänen vaimolleen ja tyttärelleen. Siis tappaa heidät, jos se ei vielä tullut selväksi.
Tottakai terroristikuolemia saapuu tutkimaan ihan ameriikasta asti alan asiantuntija, lurppasilmä Bernard (Forest Whitaker) ja ihmettelen, että miksi nämä olikos ne nyt serbialaiset terroristit edelleen hengaavat jossain Lontoossa, tms. kun vaikka kuinka pääsivät vapaaksi jonkin poliittisen vehkeilyn vuoksi niin media piti huolen, että kaikki tietävät heidän olevan tosi tuhmia. Onneksi jenkkilähetystössä työskentelee juonitteleva Jason Priestley joka on kotonaan terroristivigilantetrillerissä kuin kala autiomaassa. Mene takaisin Beverly Hillsiin!
Vaikkakaan ei profiililtaan mikään Schwarzenegger-tuotanto ei The 4th Angelkaan välttynyt vuoden 2001 terroristi-iskujen vaikutukselta ja niinpä aiottu teatterilevitys tyrehtyi alkumetreille, jolloin joillakin markkina-alueilla elokuva sai ensi-iltansa videolla ja senkin vasta pari vuotta alkuperäisen ilmestymisensä jälkeen. Luonnollisestikin The 4th Angelin kaupallisen epäonnistumisen syyksi kerrotaan mainitut terroristi-iskut ja niiden aiheuttama tietyn teemaisten elokuvien, sanotaanko varovainen käsittely. En äkkiseltään löytänyt The 4th Angelin budjettitietoja taikka tuottoa, mutta olettaisin ettei kyseessä tosiaankaan ollut mikään aiemmin viittaamani Schwarzeneggerin Collateral Damagen kaltainen ns. ison rahan elokuva 85 miljoonalla dollarilla, vaan kenties pikemmin jokin sen ajan keskitason tuotanto johon vertailukohdaksi voitaisiin laittaa myös terroristiaiheinen 31 miljoonaa dollaria maksanut Arlington Road joka tuotantoarvoiltaan ja tekijänimiltään olisi suht' samankaltainen tämän nyt vuorossa olevan elokuvan kanssa. Näin ollen kuulostaisi myös uskottavalta jos The 4th Angel olisi teatterilevityksen siivittämänä menestynytkin samassa suhteessa ja siten tuonut jotain 10 miljoonaa rahaa voittoa ja jos se ei kerran onnistunut niin sitten syyn sanottiin olevan vuoden 2001 terroristi-iskut. Tämä kaikki on tietenkin vain spekulaatiota koska ne iskut kuitenkin tapahtuivat ja saattoivat haitata joidenkin elokvuien menestymismahdolisuuksia, ilman tarkempia tietoja voin vain olettaa budjetin ja kaiken muunkin olevan korkeintaan verrattavissa mainittuun Arlington Roadiin, mutta kun katsoo The 4th Angelin ei siitä kertaakaan tule mieleen mikään menestyselokuva ja siten mahdollista olisi, että jos voittoa olisi tullut niin ehkäpä sitten se jopa 10 miljoonaa dollaria ylitse kulujen. Toisaalta ehkä se laajallakin teatterilevityksellä olisi silti ollut floppi, sillä ei tätä katsoessa tosiaankaan näe menestystä edes ideaaleimmassa tilanteessa. Ei tämä täysin huono elokuva ole, mutta sanoisimmeko liian brittiläinen ja nimenomaan liian brittiläinen tv-tuotanto, joten se on ihan hyvin kirjoitettu ja pääosin vakuuttavasti näytelty, mutta siinä on sellaista kuivakasta tyylikkyyttä, liiallista asiallisuutta jotta se tuntuisi uskottavasti teattereihin kuuluvalta kostoaiheiselta toimintajännäriltä ja enemmänkin joltain hiljaiselta aviodraamalta. Okei, se oli hieman huonosti kuvailtu, mutta sanotaan sitten näin, että kyseessä on toimintaversio elokuvasta Talo jalavan varjossa ei terroristiaiheinen Väkivallan vihollinen ja jälkimmäiseksi se on enemmänkin tarkoitettu. The 4th Angel koettaa olla liiaksi hiljainen puhedraama ja sitten kun toiminta alkaa ei olla varauduttu siihen eikä täten osata hyödyntää sitä oikein jolloin toivoisi, että oltaisiin unohdettu joko toiminta taikka draama. Mieluusti ottaisin molemmat, mutta en siten että toinen jätetään sokean jalkapuolisen orpolapsen asemaan syystä, että sitä ei osata arvostaa osana kokonaisuutta vaan on mukana koska on pakko. Jeremy Irons vetää kyllä roolinsa kostonjanoisena tavisisänä erinomaisesti, osaten tuoda jo pelkällä olemuksellaan tarvittavaa uskottavuutta heikoimpiinkin hetkiin ja vaikka tämä onkin etuajassa ajatellen myöhempää isätoimintaelokuvien buumia niin Irons osoittaa potentiaalia oman Takeninsa tähdeksi. Valitettavasti toiminta on toteutettu väkinäisen kömpelösti ja kuten jo totesin luoden ajatuksen siitä että on mukana vain koska on pakko ja varmasti onkin mietitty miten Ironsin hahmo voisi kostaa murhaajille väittelytilaisuudessa ampumisen sijaan.
The 4th Angel on elokuva jota katsoessa on varma jotta sen olisi ollut tarkoitus olla puhtaasti keskusteluiden voimalla kulkeva poliittinen draama, mutta kaupallinen ilmapiiri vaati mukaan ammuskelutoimintaa ja siten myös mukana olevat jenkkinäyttelijät (etenkin aivan liian lahjakkaiden näyttelijöiden varjoon jäävä Jason Priestley) ovat palkattu vain kansainvälistä tunnettavuutta tuodakseen. Elokuva on kiinnostavin kun istutaan paikoillaan ja puhutaan, jäykin kun räiskitään pahiksia hengitä ja nämä yhdessä tarpeettoman kömpelö: kaupallista potentiaalia nolla.
The 4th Angel ei varmastikaan olisi menestynyt yhtään sen paremmin vaikka olisi ilmestynyt pari vuota aikaisemmin taikka vuosia myöhemmin, joten 2001 terroristi-iskut kuulostavat vain syntipukilta. Surkeinkin hittielokuva tarvitsee jotain miksi menestyy, oli se sitten tehosteet taikka suurnimi pääosassa, kuitenkin jotain ja sitä ei tässä elokuvassa ole.
The 4th Angel sisältyy samaan boksiin Codename Silencerin ja Good Cop Bad Copin kanssa, (joista jo kirjoitinkin) ja aluksi ihmettelin, että miksi tällainen ns. laatunäyttelijöiden tähdittämä ja siten oletettu hyvä elokuva on pistetty yhteen B-trashien kanssa, mutta vaikka kyseessä ei olekaan samanlaista roskaelokuvaa niin on se sen verran unohdettava että on ihan oikeassa paikassa. Joskin yksi plussa elokuvalla on ja se on terroristi-iskun todellinen motiivi (vink vink, se on sama kuin Die Hardissa) ja se on aika yllättävää elokuvassa joka pitää aika tiukasti kiinni terrorismin poliittisesta näkökulmasta. Siten se ei myöskään oikein istu kokonaisuuteen, etenkään kun vedetään täysin hatusta hetkellä jolloin oli pakko keksiä edes jokin yllätys. Se on kuitenkin idea josta olisi voinut kaapia leivälle enemmänkin täytettä.
Tähdet: **
2 kommenttia:
Tiennytkään, että tuommoinenkin triple pack on olemassa. Minulla on vain Codename ja Good Cop samojen kansien sisuksissa.
On ne kaksi tuossakin yhdellä levyllä ja samassa kotelossa, joten siinä on kaksi dvd-koteloa joista toisen omii The 4th Angel. Joo, on se hiukan hupsu yhdistelmä.
Lähetä kommentti