No, hälläväliä.
Olemme 50-luvulla, kun poliisit Teddy (Leonardo DiCaprio) ja Chuck (Mark Ruffalo) kutsutaan Shutter Islandin pöpirikollisten vankilaan/hoitolaan tutkimaan siellä sattunutta pakoa. Vaarallisena pidetty potilas on karannut, mutta minne hän olisi voinut mennä, kun sen lisäksi että paikka on murtovarma, ei ainakaan itse saarelta ole mahdollista poistua kuin hukkumalla.
Teddylla on muitakin syitä saapua saarelle kuin tämä tuore tapaus, sillä sinne oli aikoinaan toimitetty myös hänen vaimonsa kuolemasta vastuussa oleva pyromaani ja samainen tulitikkumies oli sittemmin kadonnut kuin tuhka tuuleen. Jotenka saarella tapahtuu jotain mahdollisesti yliluonnollista, tai sitten ei, mutta kovasti ääni- ja kuvamaailma tahtoo meidän uskovan mörökölleihin, että hyvä on sitten.
Luojan kiitos Halle Berry ei tässä pöpilässä majaile, mutta kenties salaliitot ja ihmiskokeet asustavat. Varmaa on, että Rocky Horrorin sanoin:
"It's astounding,
time is fleeting,
madness takes its toll."
Brian De Palman The Black Dahlian kohdalla minua vaivasi kovasti se, että kun tehdään jonkinlaista film noiria tai sinnepäin, niin näyttelijävalinnoissa tulisi kallistua hieman enemmän kivikasvoisiin komistuksiin, eli Humphrey Bogarteihin eikä Josh Hartnett-kaunokaisiin, sillä jotenkin se vie heti uskottavuutta kun päätähti näyttää kuuluvan sateisen kujan sijaan catwalkille. Niinpä Shutter Islandissa minulle tulee sama ongelma eteen, kun DiCaprio vauvanassuineen näyttää kuuluvan muualle kuin tapahtuma-aikaan ja lajityyppiin, oli sitä tupposänkeä sitten kuinka paljon naamassa tahansa. Lisäksi lievää huvittuneisuutta aiheutti herran puvustus joka näyttää pariakin numeroa liian isolta. Toisaalta sitä voisi ajatella sen tuovan realismia koska hahmon tarkoitus tuskin on ollakaan vaatemalli, mutta etenkin päällystakissaan DiCaprio näyttää lapselta pukeutuneena isänsä vaatteisiin.
No, DiCaprio kuitenkin näyttelee ihan kelvollisesti, että vaikka ei ns. rähjäisenä kyttänä olekaan mielestäni uskottavin, niin suurin ongelmani kohdistuu kuitenkin näyttelijän yleiseen habitukseen.
Ja jos DiCaprio ei minuun uskottavuudellaan teekään suurta vaikutusta, niin mukana olevat Patricia Clarkson, Ted Levine, Jackie Earle Haley, Elias Koteas, Max Von Sydow ja Ben Kingsley pelastavat paljon ja etenkin Kingsleyn kohdalla on aina mukava saada muistutus siitä, että hän on parempi kuin valtaosa elokuvista joissa on mukana (esim. A Sound of Thunder, Species, Prince of Persia, Bloodrayne, Myrskylinnut,,, riittääkö?).
Niin ja Mark Ruffalo. Hyvä näyttelijä, mutta sen verran vaisu, että meinasin unohtaa miehen mukaolon jopa silloin kun hän oli äänessä.
Scorsese on selvästi käyttänyt aikaa ja vaivaa luodakseen elokuvalle tunnelmallisen kauhun henkevyyden, sillä uhkaava musiikki, piiskaava sade, vahvat varjot, korostetut värit, hitaat kamera-ajot, mystiset unet ja valaistuksen rajoittuneisuus ovat skalpellinterävästi leikattuja ja ristipistolla yhdistettyjä. Samalla näiden elementtien runsas käyttö alkaa pursumaan yli äyräiden ja ähky käy kovaksi ennen aikojaan, sillä esimerkiksi se alkupuolen natsifantasia ja uni Michelle Williamsin kanssa meinasivat Kubrickmaisen hämmennyksen ja kylmien väreiden sijaan naurattaa. Osa näistä elokuvan jipoista tuottavat kyllä erittäin hienoja yksittäisiä kuvia, kuten siinä kohtauksessa jossa DiCaprio eräänlaisessa Twin Peaksin punaisten verhojen huoneessa näkee Elias Koteasin ja seisoo sitten savupilven keskellä. Etenkin se imeytyvä tupakankäry näyttää yksinkertaisuudessaan hienolta.
Ja tokihan musiikki kuulostaa hienolta, vaikka onkin usein jopa naurettavuuteen saakka kohtausta ylikorostavaa.
Valitetttavasti uskon myös, että totetutustapa aiheuttaa monen katsojan kohdalla sen, että elokuvan varsinainen twisti vilahtaa tahtomattakin ajatuksissa ennen sen varsinaista paljastumista.
Jos Shutter Islandiin ei olisi tungettu joka ainoaa jippoa ja kikkaa joka käsikirjasta löytyy, niin pitäisin elokuvasta enemmän, sillä tapahtumapaikka ja tekijät lupaavat hyvää.
Mitä mysteeripöpiläelokuviin tulee, on tämä parempi kuin Gothika, mutta tiukemmissa ohjaksissa kulkeva Session 9 on ehdottomasti parempi lajityyppinsä edustaja.
Shutter Island on siis liian turvallisen oloinen kauhistelu, joka on toki ihan viihdyttävä, mutta joka ei oikeasti tunnu miltään kovin ihmeelliseltä. Siksipä ihmettelen miksi tämän IMDb-pistetytys on tällä hetkellä 8.0, mutta totean vain että makuja on monenlaisia. Ehkä ilman takaraivossa olevia ajatuksia mielestäni paremmista valinnoista, olisin minäkin enemmän mielissäni Shutter Islandista. Ehkä, kenties, mahdollisesti, tai sitten en.
No, ainakin pidän tästä enemmän kuin Lentäjästä tai The Departedista, mutta olisin halunnut pitää enemmänkin.
Tähdet: ***
Shutter Island
10 kommenttia:
Tämäkin leffa on kököttänyt itsellä tuossa hyllyssä Blu Ray- versiona jo ties kuinka ja kauan, mutta en ole vieläkään jaksanut katsoa. Itsellä on aivan hirveät ennakkoasenteet tuota DiCapriota kohtaan... Siksi varmaan ainut näistä miehen takavuosien menestyselokuvista, jonka olen nähnyt, on "Inception"... En ole siis "Departedia", "Aviatoria", "Blood Diamondia"... Ei vaan jotenkin napostele tuo Leonardo sitten pätkääkään...
Mutta tuo Dennis Lehanen kirja, johon leffa perustuu on kyllä aivan pirun hyvä ja sitä kyllä suosittelen luettavaksi kaikille!
Joitakin Lehanen kirjoja lukeneena ja niistä kovasti pitäneenä, uskon suosiolla Shutter Islandin olevan kirjana hyvä.
No hei, Departedin imbd-luku on 8,5... En ole vieläkään nähnyt SI:a. Luin kirjan pari vuotta sitten, on ontto ja kömpelösti kirjoitettu "trilleri". Oikein mielenkiintoinen arvio täynnä hyviä pointteja. Eroan kannastasi merkittävästi yhdessä kohtaa: Aviatoria pidän julmasti aliarvioituna. Se on mielestäni liki mestariteos, ja näin ajattelevana kuulunen vähemmistöön. Lentäjä on kuin todella tunteella vedetty voimaballadi, täynnä loistavia sovitusratkaisuja. Pitkä, mutta koherentti ja suggeroiva. Koskaan en ole ymmärtänyt Leon arvostelijoita tässä, koska hän tekee upeaa työtä. Kohokohtana Lentäjässä on ylivoimaisesti historian vaikuttavin lentoturman kuvaus. Vain Blanchettin naurettavan ulkokohtainen Hepburn-tulkinta sorahtaa silmille.
Se The Departedin arvostus hämmentää minua vielä enemmän, kun edellisen tarkistuksen aikoina, 15 huhtikuuta 2009 se oli IMDb:n toppilistalla sijalla 52 ja nyt yhden parantaneena. Siis häh? Kohta siellä on jokin Captain America.
The Amazing Howard Hughes vuodelta 1977 (jossa nimiroolissa on Tommy Lee Jones) on enemmän mieleeni, vaikkakin se on elokuvana ehkä nimensä mukaisesti turhan kritiikitön kertomus Hughesista. Tosin kun nyt puhuin DiCaprion ulkonäöstä ja sen soveltuvuudesta rooliin, niin eipä Joneskaan aivan ideaali ole, vaan ehkäpä Terry O'Quinn Rocketeerissa olevana Hughesina näyttää eniten siltä jolta haluaisikin.
Leffan olen nähnyt ja pidin sitä ihan kohtuullisen hyvänä. Kirjakin löytyy, mutta kuten moni muukin opus tuolla hyllyssäni, se on edelleenkin lukematon...
Kollegani kehui Shutter Islandia Scorsesen parhaaksi.
Kyllä, aion kiusata häntä sen vuoksi.
Olen aina iloinen tavatessani muita ihmisiä, jotka pitävät The Departed -elokuvaa yliarvostettuna. Minuun se ei tehnyt mitään vaikutusta. Shutter Island on puolestaan ihan hyvä, mutta ei mikään mestariteos. Loppujen lopuksi aika ennalta arvattava.
Ymmärrän kyllä miksi The Departedista pidetään, mutta sitä en miksi se sai niin älyttömän suuren suosion, palkintosateita ja julistettiin suurinpiirtein parhaaksi koskaan, kun kyseessä on enemmänkin vain ihan kiva elokuva, josta paistaa rutiini kuin nouseva aurinko.
Muhun puolestaan tää leffa iski ja lujaa ja elokuvan tunnelma vei mukanaan niin, että vietin oikein kivan parituntisen tämän leffan parissa sen reilun parituntisen. No, mulla ei olekaan ollut kovin suuria DiCaprio-antipatioita sitten teinivuosieni ja herra onkin nykyään suuresti arvostamani.
Jos Shutter Island leikataisiin palasiksi, niin toki olen samaa mieltä että tunnelma olisi kohdillaan, mutta nyt liika on liikaa ja näin ollen en itse pystynyt sen vuoksi täysin nauttimaan tuosta atmosfääristä. Ei se huono ollut, mutta olisi voinut olla parempikin ja sanon sen jopa ilman DiCaprio-varautuneisuuttani.
Lähetä kommentti