sunnuntai 28. joulukuuta 2008

Pimeyden Valtias (Prince Of Darkness, 1987)

Kun Pimeyden Valtiasta katsoo, niin sitä ei voi kuin ihmetellä että mihin tämän päivän kauhuelokuvista on kadonnut yritteliäisyys. Samaa voi todeta jopa Pimeyden Valtiaan ohjaajasta John Carpenterista. Carpenter joka ei ole pitkiin aikoihin tehnyt oikeastaan mitään ja silloinkin lopputulos oli Ghosts Of Mars, oli vielä Pimeyden Valtiaan aikoina ohjaaja joka pystyi tuomaan uutta jopa kaikkein käytetyimpiin ideoihin.
Sillä Pimeyden Valtias ei ole millään muotoa kovinkaan yksilöllinen idealtaan... Hitto, se on ajoittain jopa nolostuttavan näköinenkin... Mutta kun elokuvaa katsoo, niin se tuntuu aivan erilaiselta kuin mikään muu joka sillä hetkellä tulee mieleen.
Eikä kyse kuitenkaan ole kuin maailmanlopusta ja Saatanan tulosta maan päälle. Eli samaa kauraa jota kaikki End Of Daysitkin märehtivät suussaan.
Pahoja enteitä Saatanan temmeltämisestä ja joukko ihmisiä koettamassa estää tapahtumaa. Ei sen kummempaa.


Tarina alkaa kun eräs pappi kuolee ja toinen pappi, Loomis (Donald Pleasence) löytää hänen jäämistöstään mystisen avaimen ja päiväkirjan. Päiväkirja sisältää perinteistä kryptistä mumbojumboa. Avain puolestaan sopii oveen joka johtaa suljetun kirkon kellariin ja kellarista löytyy noin metrin korkuinen koeputki vihreää vettä.
Kyllä kyllä, vihreää vettä.
Loomis pyytää apua mysteerin selvittämisessä ystävältään, fysiikan professorilta Howard Birackilta (Victor Wong,) joka ottaa oppilaansa mukaan eräänlaiselle ekskursiolle tutkimaan koeputkellista vihreää vettä.
Samanaikaisesti maailmassa alkaa tapahtumaan kummia. Uusi supernova syntyy, kuu näkyy kirkaassa päivänvalossa ja kodittomat alkavat piirittämään kirkkoa jossa tutkijamme ovat.
Ilmiöt ja vihreä vesi ovat yhteydessä toisiinsa, sillä parituhatta vuotta kirkon kellarissa säilytetty neste on tosiasiassa itse Saatana, tai ainakin puhtaan pahuuden ilmentymä, joka aikoo fyysisesti manifestoitua maan päälle.
Neste rupeaa purkautumaan ja pikku hiljaa ihmiset alkavat jäädä sen vaikutuksen valtaan. Tutkijat myös rupeavat kukin näkemään samaa pelottavaa unta jossa soraääni kertoo ”this is not a dream...” ja uni kasvaa kerta kerralta, mutta mistä se kertoo ja miksi kaikki näkevät samaa unta.
Neste täyttää erään tutkijoista ja rupeaa kehittymään tämän sisällä, syntyäkseen hänen kauttaan ja toimiakseen sitten peilin avulla porttina todelliselle pahuuden ilmentymälle. Katsokaas kun se neste jota kutsuin Saatanaksi, on samalla Saatana että hänen lapsensa Saatana junior joka voi vapauttaa Saatana seniorin. Periaatteessa tämä kaikki on vain pahuuden ilmentymää, jota voidaan kutsua millä nimellä tahansa ja elokuvassa asiaa verrataankin yksinkertaisesti negatiiviksi, sielun eräänlaiseksi mustaksi puoleksi.
Kodittomat telkeävät tutkijat kirkon sisälle ja sisään vangitut jäävät kohtaamaan ensikädessä pahuuden vapautumista.
Marttyyriksi ryhtyminen auttaa muita, mutta tuhoaa oman itsensä.

Elokuva on täynnä tosi creepyjä juttuja, joista osa on erinomaisesti onnistuneita ja osa aiheuttaa todella nolon olon.

Hyvät seikat:
-Pahuuden ilmentyminen tuubina vihreää vettä on erikoinen idea ja kun vielä elokuvassa paljastuu että Saatana on koko ajan ollut läsnä, kirkon kellarissa ”vankina” niin seikka toimii. Kun nestettä ei osaa oikein pelätä (ellei se ole Dr. Pepperiä) ja sitä ei suurin surminkaan mieltäisi Saatanaksi, tai muuksikaan jolle kuvittelee sarvet päähän.
Pidän myös ideasta että neste tihkuu ylöspäin.

-Kodittomien parveilu kirkon ympärillä aiheuttaa puistatuksia. Asia on syystä onnistunut että kodittomia on helppo pitää jotenkin alempiarvoisina ja kun heitä on rykmentti seisomassa paikoillaan kuten zombiet, niin heistä muodostuu pelottava ilmiö. Periaatteessa tämän ei tulisi olla mitenkään pelottavaa, sillä tosielämässä ne ostarin oven edessä notkuvat ”vittusaatanavittua” hokevat lökäpöksykakarat ovat paljon pelottavampia. Mutta lauma tuijottavia kodittomia on todella kammottava ilmiö. Asiaa auttaa se että heillä kupit täynnä matoja ja muita kiemurtelijoita.

-Musiikki.
John Carpenter on aina syntikkakaman puolella osannut luoda hyvin kuvaan istuvan musiikin, eikä Pimeyden Valtias ole poikkeus, sillä tässä on todella kylmäävä musiikki.

-Tieteellinen näkökanta uskonnollisuuden rinnalla on hyvin toteutettua, vaikka osittain aika naivistista. Kuitenkin idea joukosta fyysikoita tutkimassa Saatanan tieteellistä puolta on mainio.

-Tulevaisuudesta tutkijoiden uniin lähetetty varoitusviesti on pelottava ja se tuntuu enemmän yhdeltä Saatanan tulon ilmentymistä, kuin tulevaisuudesta tulevalta avunannolta. Hieman kuin Mothmanissa jossa tämä koiperhonen ilmoitti varoituksen, mutta varoitus itsessään oli pelottavampi kuin mitä sen perusteella uskalsi odottaa.

-Kohtaus jossa yksi tutkijoista hajoaa kasaksi kovakuoriaisia on loistava.

-Loppu on sopivan nihilistinen.

Huonot seikat:
-Surkein idea oli palkata Alice Cooper pääkodittomaksi. Pidän kyllä Alice Cooperin musiikista ja ymmärrän että hän hyödyntää kauhuelementtejä omassa persoonassaan, mutta Alice Cooper näyttelijänä tuo enemmän mieleen Rocky Horrorin kuin Michael Myersin.

-Siinä missä Alice Cooper ei oikeastaan näyttele laisinkaan, niin vastaavasti Pleasence vetää ajoittain rooliaan turhankin yli. Tässä tilanteessa uskon että Carpenter ei ystävyyssuhteensa vuoksi oikeastaan antanut mitään rajoituksia Pleasencella, tai vain uskaltanut kieltää mitään ja se johti Pleasencen ylinäyttelemiseen. Tosin Pleasencen puolustukseksi todettakoon, että pari muutakin näyttelijää syyllistyy samaan.

-Vaikka elokuvan vähäeleiset efektit ovat pääosin hyvin toteutettuja, niin osa maskeerauksista ovat kyllä hiukan hölmön näköisiä. Etenkin ”Saatanan” käsi on typerän näköinen.

-Vaikka lopetus on onnistunut, niin asian yhteydessä käytetty peili-idea on jokseekin pettymys. Tai oikeastaan se miten peiliasia tarkaistaan Pleasencen kautta.

Pimeyden Valtias osoittaa kuitenkin kuinka käytetystäkin ideasta voidaan tehdä sellainen joka tuntuu edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeenkin tuoreelta ja erilaiselta.
Elokuvaan on luotu viipyilevä ja painostava tunnelma joka on omiaan kauhuelokuvalle ja elokuvan jopa epäonnistuneet ideat ovat mielikuvitusrikkaampia kuin tusinan vastaavaa tarinaa hyödyntävien.
Kyseessä on ehdottomasti toimiva kauhuelokuva joka kutkuttaa ajatuselimiä tarpeeksi agressiivisesti.

Tähdet: ****
Pimeyden Valtias
...NOIR

Ei kommentteja: