Toisin kuin The Final Chapterissa tässä elokuvassa on sentään lähes aitoa yrittämistä sarjan päätökseksi, mutta mielenkiintoisesta muutoksestaan huolimatta Final Fridayn toteutus on aika kädestä.
Elokuva alkaa suoraan kohtauksesta jossa joku swat-tiimi on järjestänyt Jasonille ansan ja kirjaimellisesti räjäyttää tämän kappaleiksi. Tämä herättääkin ensimmäiseksi kysymyksen siitä että jos swateilla oli ollut aikaa järjestää joukkonsa paikalle ja asentaa isoja valonheittimiä sinne tänne, niin kuinka syvässä unessa on Jasonin täytynyt olla koko sen operaation ajan kun ei ollut vieraita huomannut.
Jos kerran elokuva alkaa kohtauksella jossa Jason räjäytetään kappaleiksi, niin mitä on enää odotettavissa?
Kaipa se nyt on jo tarpeeksi Jasonin lopettamiseen?
Mutta tässä se elokuvan mielenkiintoisin ja samalla valtaosaa faneista suututtanut, sekä kieltämättä hölmöin idea tuleekin esille. Jason ei olekaan se ultimaattinen paha jota olemme seuranneet koko tämän sarjan ajan. Jason on ollut koko ajan vain kuori jota on asuttanut jokin paha ökkömänkiäinen ja vaikka ruumis kuolisikin, niin olio vain siirtyy toiseen. Tämä herättääkin toisen kysymyksen siitä että jos ruumiin kuoltua olio etsii uuden ruumiin, niin miksei se ole tehnyt sitä aiempien osien aikana? Toisaalta yhtä hyvin voidaan kysyä että missä vaiheessa Jason palasi Crystal Lakelle edellisosan Manhattanin reissun jälkeen. Joten joudumme vain suosiolla unohtaa logiikan viimeistään tässä osassa.
Final Fridayssa on siis otettu esille idea että kuka tahansa voi olla ”Jason” kunhan vain sisällä ollut ökkömönkiäinen siirtyy häneen ja tästä asiasta muistutetaan katsojaa siten, että oli olio kenessä tahansa niin peilikuvassa näkyy Jason. Niin ja vaikka käytin sanaa ökkömönkiäinen, niin se esiintyy välillä jonkinlaisena ulostepökäleenä. Joissakin kansikuvissa annetaan ymmärtää kyseessä olevan jonkinlainen mato, mutta ilmeisesti ulostepökäle on vain Jasonin sydämen jäänteet, joka lopulta muuttuu kädelliseksi ökkömönkiäiseksi.
Siispä Jason siirtyy ihmisestä toiseen matkallaan löytääkseen siskonsa.
Kyllä, siskonsa.
Syy tulee siinä että Jasonin ökkömönkiäisen täytyy siirtyä omaan sukulaiseen voidakseen jälleensyntyä, sillä muut ruumiit joihin Jason siirtyy ovat vain väliaikaisia ratkaisuja. No, Jasonin sisko heittää veivinsä, joten vaihtoehdoiksi jäävät sisaren tytär ja tämän naispuolinen vauvansa. Eli kyseessä on teema jota niin Elm Street- kuin Halloween-sarjakin ovat hyödyntäneet, jossa paha kuolee tai elää vain sukulaisuuden kautta.
Siispä Jason siirtyy ihmisestä toiseen matkallaan löytääkseen siskonsa.
Kyllä, siskonsa.
Syy tulee siinä että Jasonin ökkömönkiäisen täytyy siirtyä omaan sukulaiseen voidakseen jälleensyntyä, sillä muut ruumiit joihin Jason siirtyy ovat vain väliaikaisia ratkaisuja. No, Jasonin sisko heittää veivinsä, joten vaihtoehdoiksi jäävät sisaren tytär ja tämän naispuolinen vauvansa. Eli kyseessä on teema jota niin Elm Street- kuin Halloween-sarjakin ovat hyödyntäneet, jossa paha kuolee tai elää vain sukulaisuuden kautta.
Luonnollisesti mukana on maaginen tikari.
Tässä elokuvassa on joitakin suuria virheitä jotka eivät kuitenkaan liity itse tarinaan.
-Jopa yleisesti Friday-sarjaa ajatellen tässä osassa on todella puisevia näyttelijöitä. Hekin näyttelijät joiden olettaisi pystyvän parempaan, esiintyvät kuin ohjaaja olisi pakottanut heidät olemaan ääliöitä.
-Kuvaajan on täytynyt olla humalassa, sillä kameran kuljetus on koko elokuvan ajan huojuvaa ja kuvakulmat hajataittoisen silmin nähtyjä.
-Jatkuva ylidramaattinen valaistus on puuduttavaa.
-Ja ylidramaattisuudesta puhuttaessa ei voida olla huomioimatta yhtä elokuvahistorian ärsyttävimmistä musiikkiraidoista. Elokuvassa tuntuu olevan taukoamatta sellainen iskusävelmäsäikyttely käytössä joka ei ainakaan elokuvaa paranna (kuvittele Psykon suihkukohtauksen musiikki soimassa koko leffan ajan.)
-Jopa yleisesti Friday-sarjaa ajatellen tässä osassa on todella puisevia näyttelijöitä. Hekin näyttelijät joiden olettaisi pystyvän parempaan, esiintyvät kuin ohjaaja olisi pakottanut heidät olemaan ääliöitä.
-Kuvaajan on täytynyt olla humalassa, sillä kameran kuljetus on koko elokuvan ajan huojuvaa ja kuvakulmat hajataittoisen silmin nähtyjä.
-Jatkuva ylidramaattinen valaistus on puuduttavaa.
-Ja ylidramaattisuudesta puhuttaessa ei voida olla huomioimatta yhtä elokuvahistorian ärsyttävimmistä musiikkiraidoista. Elokuvassa tuntuu olevan taukoamatta sellainen iskusävelmäsäikyttely käytössä joka ei ainakaan elokuvaa paranna (kuvittele Psykon suihkukohtauksen musiikki soimassa koko leffan ajan.)
Paljasta pintaa, verenroiskutusta, säikyttelyjä ja muuta perinteistä kauhuleffamateriaalia, mutta kaikki kömpelösti toteutettuna.
Final Fridayn tekijöille on kyllä annettava tunnustusta siitä, että uskalsivat ottaa käyttöön idean Jason-leffasta jossa ei ole Jasonia juuri laisinkaan, ja kiitos sen kyseessä on koko sarjaa ajatellen yksi mielenkiintoisimmasta osista. Jos vain toteutus olisi ollut parempi, niin kyseessä saattaisi olla yksi sarjan parhaimmista osista eikä heikoimmista. Ja kun vielä loppuun on jätetty kohtaus jossa osoitetaan jatkoa olevan suunnitteilla, niin edes siinä suhteessa ei oltu uskallettu olla lopullisia.Tähdet: *
Jason Goes To Hell: The Final Friday
...NOIR
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti