Tämä on nyt taas niitä elokuvia joiden näyttelijät eivät varmaan sano mitään suurelle osalle yleisöstä, mutta osa näyttelijöistä tuntuu jälleen kasvoiltaan kovin tutuilta. Näiden rinnalla Lou Diamond Phillips on Tom Cruise. No, Babylon 5- ja Grease-fanit tunnistavat Jeff Conawayn. Michael Nouri ja Season Hubley saattavat kuulostaa lievästi tutuilta, mutta uskallanpa olettaa että jos ei ole kummankaan fani, niin lienee vaikeaa muistaa mitä he ovat tehneet aiemmin, tai tämän jälkeen. Molemmilla on kyllä pitkä ura takanaan, että varmaan joku heidän tuotoksistaan on tullut nähtyä.
Jos näyttelijöiden nimet eivät myy tätä elokuvaa, niin sitä ei tee taatusti elokuvan kansikaan. Jo on masentavan näköinen kansi.
Andi Robinson (Season Hubley) on mainosvalokuvaaja. Eli hän kuvaa bikinityttöjä rannalla. Mutta hänen sydämensä on tietenkin jossain luontokuvissa, etc.
Andi palaa työkeikalta ja huomaa filmilaukussaan olevan iso pussi kokaiinia. Kyseinen aine ei ole hänen, joten päätelmä on että joku hänen malleistaan salakuljetti kaman Andin tavaroiden joukossa. Joten siis etsimään syypäätä. Ensin koka kaadetaan viemäriin ja sitten vasta menoksi.
Syyllinen on malli, Kathy Ryker (Deborah Driggs) jonka kanssa Andi joutuu vähäpukeiseen tappeluun.
Kokaiinin salakuljetus ei ole ainoa bisnes jota Kathy harrastaa, sillä hän myös hässii kiristysaikeissa. Nyt uhriksi joutuu yleinen syyttäjä Peter Keynes (Jeff Conaway) ja naimisissa oleva Peter ei hirveästi innostu saadessaan postitse valokuvia naimapuuhista. Keynesin vaimo muuten on tosi beibi, joten mitä hittoa hän vieraissa hyppii.
Mutta sitten parhaimpaan Matlock-tyyliin Kathy tulee ammutuksi ja eikös poliisi epäile taposta Andia.
Andin avuksi tulee yksityisetsivä Dave Murphy (Michael Nouri) joka on ex-kyttä ja nimenomaan ex Peter Keynesin vuoksi. Mutta varsinaista syytä ei kerrota elokuvassa.
Yht'äkkiä Keynes määrää poliiseja lopettamaan Andin tutkimisen.
Andi saa tuntemattomalta ihmiseltä uhkaussoiton, että kama takaisin tai käy kuten Hullunkurisille Perheille, eli hullusti.
Andi ja Murphy löytävät Kathyn päiväkirjan ja sehän on täynnä jotain astrologisia symboleja. Siispä avuksi tarvitaan horoskooppilehtiä.
Tässä välissä paljastuu että Kathyn tappaja on Zack (Robert Prentiss), joka käy siinä sivussa lahtaamassa yhden Andin ystävistä. Keynes ja Murphy törmäävät toisiinsa Zackin asunnolla ja murjottavat hetken. Katsokaas kun ilmeisesti Keynes uskoo Andin ja Kathyn kiristäneen häntä ja siksi palkkasi Zackin hoitamaan ongelman. Zackin tunnistaa pahaksi jätkäksi sliipatusta poninhäntälookistaan, kumihanskoista ja tavasta naureskella psykoottisesti.
Niin ja jossain kohtaan elokuvaa Murphy ja Andi tietenkin ihastuivat toisiinsa.
Joku nakkikioskin pitäjä kääntää Murphylle sen Kathyn astrologiapäiväkirjan sisällön ja nyt kaikki on selvää Murphylle.
Andi menee jonnekin mökille apulaisensa Markin (Christian Bocher) kanssa ja eikös vaan Zack tule myös sinne. Zack kuolla kupsahtaa ja selviää että kiristysproggiksen takana olikin kaiken aikaa tuo Mark. No voi jukra!
Nyt Mark aikoo tappaa Andin, kunhan ensin selittää katsojille rautalangasta koko juonikuvion, ja sitten paikalle saapunut Murphy voikin ampua hänet.
Lopuksi veneillään auringonlaskuun.
Okei, siis Mark ja Kathy kiristivät Keynesia.
-Kathy ja Zack salakuljettivat huumeita.
-Keynes uskoi Andin kiristävän häntä ja palkkasi Zackin hoitamaan ongelman.
-Mark ei tiennyt Kathyn sivubisneksestä huumetrokarina.
-Zack ei tiennyt Kathyn sivubisneksestä kiristäjänä.
Millä todennäköisyydellä kiristyksen kohde palkkaisi avukseen juuri sen tyypin jonka osuus koko ongelmassa on hänen huumebisneksensä ja hänen apulaisensa on juuri se kiristäjä.
Vaikka Täydellinen Paljastus oli hyvin tylsää katseltavaa, niin tuo Kathyn ympärille kuuluva tarinakuvio oli aika mielenkiintoinen ja olisikin kiva nähdä tämä elokuva hieman tolkullisemmin toteutettuna. Nyt siellä oli juonessa paljon turhaa joukossa. Miksi Andin ja Murphyn piti ihastua toisiinsa? Mikä on Murphyn ja Keynesin historia? Miksi hitossa Kathy kirjoitti päiväkirjansa horoskooppimerkein? Ja muutama muu asia elokuvassa ei edennyt yhtään mihinkään, tai oli vain liian kulunut lajityypissään. Hieman trimmausta ja paremmat näyttelijät, niin lopputulos olisi saattanut olla jopa kolmenkin tähden arvoinen.
Sieltä ajoittain sekavastakin tarinasta löytyivät elokuvan parhaimmat osat, sillä ohjaus oli persoonatonta, näyttelijäsuoritukset järjestään unohdettavia ja tempo oli kuin nukutusnuolella avustettua. Elokuvan suurimmaksi synniksi nousikin sen värittömyys.
Elokuvassa kyllä oli paljon kohtauksia jossa naiset olivat bikineissä, tai muuten oletettavan seksikkäinä. Tuo naiskauneus, muutama ihan kiva saksofonisoolo ja tarinassa taustalla piilevä potentiaali ovat syyt katsoa tämä elokuva, mutta jos ne eivät kiinnosta, niin en keksi muuta syytä miksi tähän kannattaisi kuluttaa puoltatoista tuntia.
Tähdet: *
Täydellinen Paljastus
...NOIR
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti