maanantai 5. maaliskuuta 2012

Movie monday: Kauhun sävelet

"Minkä kauhuelokuvan tunnusmusiikki on sinusta se nerokkain, paras, pelottavin?"

Kauhuelokuvassa musiikki, tai pikemminkin koko äänimaailma on hyvin tärkeässä osassa (edellyttäen ettei kyseessä ole mykkäelokuva. Öö, okei) ja helposti voisi todeta, että sillä ei ole väliä onko mukana musiikkia vähän taikka paljon, soiko se hiljaisella vaiko kovalla, onko se tunnelmallista vaiko riitasointuista meteliä, sillä jos se sopii elokuvaan niin se sopii elokuvaan. Siksi jopa rajaamalla elokuvamusiikin pelkästään kauhuun, en silti haluaisi ottaa sieltä erikseen vain yhtä yhtä ainoaa elokuvaa musiikkeineen. Yleistäen voisin kuitenkin todeta, että hyvin harvoin kova meteli ja "hevimusiikin" käyttö tekee minuun vaikutusta, sillä ihan oikeasti, joku Mudvayne ei todellakaan aiheuta pelkotiloja (vaikka Aavelaivassa soinut Not Falling olikin mielestäni varsin veikeä ralli). Mielummin kallistan korvaani, sanoisimmeko hieman enemmän tunnelmallisemman musiikin suuntaan. Siispä minun mieleeni ovat enemmän sellaiset musiikit kuin mitä kuulee vaikkapa elokuvissa Psycho, Hellraiser, Suspiria, Candyman, etc. Mikä ei nyt automaattisesti aina tarkoita, ettäkö näiden elokuvien musiikki olisi sitä pelottavavinta, sillä jokainen Hauntedinsa ja The Villagensa kuullut tietää, että ne eivät järin pelottavavia ole, mutta täysin elokuviinsa sopivia.

Jos erottelen nuo Movie mondayn mukaan pistämät termit nerokkain, paras, pelottavin, niin saan aikaiseksi jotain tämän kaltaista:

Nerokkaimpia kauhumusiikin ilmentymiä kuulen olevan esimerkiksi Halloweenin tunnusmusiikki, Psychon vingutus, Friday the 13th:n ki' ki' ki' ma ma ma ja vaikkapa Tubular Bellsin hyödyntäminen Manaajassa. Jokainen on niin onnistunut, että kuten Mikki Hiiren korvat, niistä tietää heti mistä on kysymys.

Pelottavimpiin pistän nyt mukaan pari elokuvaa kauhun ulkopuolelta, mutta ainakin ne ovat kauhistuttavia.
Koska kauhuelokuvassa odottaakin kuulevansa kauhumusiikkia, niin se ei aina jaksa levyltä kuunnellessa pelottaa, mutta elokuvat kuten Ilmestyskirja Nyt ja 12 Apinaa ovat sellaisia musiikeiltaan, että niitä kuunnellessa tulee kylmät väreet.

Ja sitten se paras.

Olen varmasti täälläkin sen aiemmin maininnut, enkä nytkään asiaa puntaroidessani näe syytä muuttaa mielipidettäni, mutta uskaltanen edelleenkin väittää Jerry Goldsmithin musiikin elokuvaan Alien olevan se kaikkien aikojen paras kauhuelokuvascore. Se on kaunis, hermostuttava, vaatii kärsivällisyyttä ja menit minne tahansa, niin se on aina vain askeleen päässä sinusta.

2 kommenttia:

Anzi kirjoitti...

Kiitos kun muistutit Alien-soundtrackin olemassaolosta. Se on todella hieno, hyytävä ja tehokas.

...noir kirjoitti...

Olkaa hyvä ja jepulis.