lauantai 14. maaliskuuta 2009

Beowulf (1999)

Ihmettelin kovasti minne olin hukannut sen vuoden 2007 Beowulfin animaatioversiosta tekemäni arvostelun, mutta mitä ilmeisemmin olin pistänyt sen pelkästään Suomi24:lle, enkä tänne laisinkaan.
No hällä väliä, en aio sitä tänne laittaa, kunhan vain tarvitsin sen itselleni vertailukohdaksi.
En pahemmin arvostanut tuota Robert Zemeckiksen Beowulfia vaan lopputulokseksi annoinkin kaksi tähteä ja mainitsin että ”kuori on kaunis, mutta sydän puuttuu.”
Tällä kertaa kyseessä on Graham Bakerin ulos suoltama versio, josta olen maininnut että ”en meinaa uskoa itseäni kun sanon tämän, mutta parempi Beowulf-elokuva oli kuitenkin toisen muovihahmon, eli Christopher Lambertin vuoden '99 Beowulf.” Mitenkään oikeasti hyväksi elokuvaksi ei tätäkään Beowulfia uskalla kutsua, mutta kieltämättä tässä on oma viehtymyksensä. Tämä Beowulf on nimittäin ajoittain niin vinksahtanut, että se toimii sen eduksi.


Koska tässä Beowulfissa on tarina vedetty minimiin, niinpä minäkin käyn sen pikakelauksella läpi:
-Ollaan jossain siellä noin 700-luvulla ja kuningaskunta vaarassa, kiitos hirviö Grendelin.
-Paikalle sattuu sankari Beowulf.
-Beowulf kinastelee Grendelin kanssa.
Tietenkin tarinassa on paljon enemmänkin sisältöä, mutta koska elokuva ei pahemmin välitä siitä, niin en sitten minäkään. Tässä kyseisessä elokuvassa onkin hauskempi tarinan sijaan keskittyä aivan muihin seikkoihin.


Ollaan siis periaatteessa sellaisessa Kuningas Arthurin miljöössä jossa haarniskat heiluvat ja kivilinnat komeilevat. Mutta mitä ihmettä, miksi siellä soi luutun sijaan industrial?
Grendel pistää linnassa paikallisia lihoiksi, mutta ei suostu tappelemaan kuninkaan kanssa.
Siirrytään jonnekin nummille jossa joku neito raahataan paikallisten vandaalien toimesta mestattavaksi ja giljotiinin sijaan siellä on jättimäinen partaveitsi. Onneksi paikalle saapuu Morriconemaisen musiikin tahtiin, Mad Max-vermeissään, valkoiset hiukset hohtaen myös Beowulf (Christopher Lambert), joka on varustautunut taistoihin paremmin kuin Eka Vekara. Löytyy varsijousia, kokoontaitettavia kirveitä ja miekka jossa on polkupyörän jarru. Kuka ihme on Beowulfin aseet suunnitellut? Sveitsin armeijalle työskentelevä Lance Armstrong? Tekno pauhaa kun Beowulf hyppii voltteja ja viipaloi vandaaleja.
Beowulf ratsastaa teknoineen Grendelin kiusaamaan linnaan ja näemme kuinka silloin muinoin joskus 700-luvulla oli käytössä silmälaseja ja Waterworldista keikattu kaukoputki, kuten myös nykyaikaista nahkavaatetusta sekoitettuna rautahaarniskoihin.
Nyt siis voi ajatella elokuvan tapahtuvan joko jossain post apokalyptisessa maailmassa, toisessa ulottuvuudessa, tai kuten minä haluan ajatella, tässä meidän maailmassamme mutta jossain vinksahtaneessa vaihtoehtoisessa menneisyydessä. Elokuvasta ajankohta ja todellisuus ei tule selville, ja takakannen mukaan ollaan keskiajalla. Joten periaatteessa voimme ajatella kyseessä olevan reaalimaailman, mutta hyvin kuvitteellisen sellaisen.
Beowulf tarjoutuu ottamaan erää Grendelin kanssa ja kuningas ottaa tarjouksen lähes ilomielin vastaan.
Käytävät valaistaan (ilmeisesti kaasukäyttöisillä) soihduilla ja ne sytytetään sytkärillä. Excellente!
Tässä keskiaikaisessa linnassa on luonnollisesti myös sähköinen kaiutinjärjestelmä hätäilmoituksia varten.
Beowulf kokoaa kamansa ja aloittaa kamppailun Grendelin kanssa. Niin ja se Grendel, jota näytetään kovin huonosti, on jonkinlainen Predator. Välillä se näyttää olevan Predatorin tapaan sellaisen aaltoilevan näkymätön ja kun kuvaa näytetään Grendelin silmin, on se Predatorin kaltaista värisotkua. En vain tajua miksi Grendel pitää kuvata aina sellaisen aaltokuvioinnin läpi. Ei se niin huonosti toteutettu kumipuku ole ettäkö sitä pitäisi piilotella.
Beowulf hyppää voltin ja kiusaa Grendeliä, kunnes kuningas pistäytyy väliin ja taas Grendel kieltäytyy tappelemasta kuninkaan kanssa.
Hiukan taukoa kun Beowulf valmistuttaa uutta asetta ja sitten uusi taisto käyntiin.
Beowulf vetelee kärrynpyöriä nahkahousuissaan ja leikkaa Grendeliltä toisen käden irti.
Aina välillä kuvassa esiintyy tissejään näyttelevä blondi, joka paljastuu jonkinlaiseksi noidaksi jota kuningas oli bylsinyt jossain vaiheessa ja siksi Grendel ei halunnut tapella kuninkaan kanssa, koska kuningas on Grendelin isä.
Beowulf hyppää voltin ja vihdoin ja viimein saa Grendelin hengiltä. Noita koettaa vietellä puunaamaista Beowulfia, mutta puunaamainen Beowulf hyppelee voltteja volttien perään ja julmetun huonon tietokone-efektin avulla polttaa noidan tuhkaksi.
Linna palaa maan tasalle, mutta Beowulf ja kuninkaan tytär ratsastavat turvaan.


Ei tälle elokuvalle uskalla pisteytyksessä antaa yhtään sen enempää tähtiä kuin sille vuoden 2007 versiolle, koska tämä ei yksinkertaisesti ole kovinkaan hyvä elokuva. Mutta toisin kuin siinä 2007-Beowulfissa, on tässä '99-Beowulfissa sentään jotain mielenkiintoista.

Vaikka efektit olivat kömpelöitä, stuntit suht' jäykkiä ja näyttelijät toinen toistaan halvaantuneempia, niin ajatus jostain keskiaikatarinasta jossa vedetään kung fua, soitetaan teknoa ja sekoitetaan mukaan kaikenlaisia moderneja härveleitä on jo niin hupsu, että elokuvan jaksaa katsoa niiden vuoksi. Jos kyse olisi jostain tulevaisuuteen liittyvästä Mad Max-kloonista, niin tuollainen aikakausien sekoitus ei tuntuisi kovinkaan mielenkiintoiselta, mutta kun tässa tapauksessa ilmeisesti ollaan menneisyydessä, niin ne sytkärit ja muut jutut tuntuvat samalla niin väärältä, että kovin oikealta.
Koska konsepti on mainio niin onkin sääli, että toteutus on kauttaaltaan kömpelöä ja puolitiehen jäävää. Hieman isompi budjetti olisi ehkä johtanut siihen, että elokuvasta oltaisiin saatu näyttävämpi ja harkitumman oloinen. Nyt etenkin lopun tietokone-efektointi oli pahasti ala-arvoista. Mutta muutenkin, kun etenkin Beowulfilla on niitä ihme härveleitään, niin niiden suunnitteluun olisi kaivannut hieman enemmän harkintaa, sillä ideat niiden takana olivat lupaavia.
Valitettavaa on myöskin se, että näyttelijät ovat aivan uskomattoman huonoja. Myönnän kyllä että pidän Christopher Lambertista ja syy siihen johtuu kolmesta hänen tekemästään elokuvasta. Ensimmäinen Highlander, Subway ja Greystoke. Nuo ovat ne elokuvat joiden vuoksi tulen aina katsoneeksi Lambertin elokuvat, mutta eipä häntä pahemmin voi hyväksi näyttelijäksi syyttää. Liian usein hän tyytyy näyttämään vihaiselta ja nauramaan käheästi, vaikka potentiaalia olisi muuhunkin. Beowulfissa hän päätyi vain näyttämään vihaiselta.


Beowulf on idealtaan hauska sekoitus kaikenlaista sälää, mutta valitettavan suuri osa sen ideoista on jäänyt luonnosasteelle. Kyseessä kuitenkin on ihan siedettävää toimintaa suht' toimivan teknomelskeen seassa.

Ja voltteja sun muita loikkia rakastaville on Beowulf unelmien täyttymys.

Tähdet: **
Beowulf

...NOIR

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Wiikkipedia sanoo että elokuva sijoittuu post-apokalyptiseen maailmaan.